maandag 12 september 2011

Edward Lorenz

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlindereffect

"Het vlindereffect is een term om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven. Het draait er om dat kleine zaken binnen bepaalde gevoelige systemen grote gevolgen kunnen hebben. De naam is gebaseerd op een metafoor die in 1961 werd gebruikt door Edward Lorenz om aan te geven dat de vleugels van een vlinder in Brazilië maanden later een tornado in Texas zouden kunnen veroorzaken."

Ik geloof zeer sterk in het "vlindereffect".
Gewoon omdat ik dat elke dag kan waarnemen.
Neem nu mijn brein. Dat is een zeer gevoelig systeem, een erg chaotisch systeem bovendien.
En voorwaar, kleine zaken kunnen er zeer grote gevolgen hebben.

Neem nu bij voorbeeld mijn voornemen om een film te gaan maken.
Toch wel een groot gevolg.
En hoe komt dat zo?

Gisteren was ik bezig met Adam.
En toen dacht ik aan de prachtige film Adam's apples.

http://www.youtube.com/watch?v=B0bikF2KYjY
There are no evil people. We don't believe in that.
En toen had ik het voornemen om een film te gaan maken.

Kent u behalve het brein nog iets wat "gevoelig" is?
Alleen in ons brein is alles verbonden met alles, wij maken die verbindingen.
In de wereld is er alleen maar chaos.
Er is geen oorzakelijk verband.
De vlinder slaat zijn vleugels uit in Brazilië omdat hij beroerd wordt door de resten van een tornado in Texas maanden eerder.
Let u op het tijdselement!
In mijn brein is er geen plaats voor DE logica, in mijn brein is er alleen maar DE chaos.
Maar ick ben dan ook één sot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten