vrijdag 24 februari 2023

Mounir Samuel

 




"Je mag ook niets meer zeggen."
Dat is veel gezegd.
Maar af en toe opletten wat je zegt kan toch ook geen kwaad zou ik durven zeggen.
Je zou het niet zeggen, maar zelf hou ik me ook strikt aan een woorddieet.
Net zoals er vandaag de dag eetdiëten in alle maten en gewichten bestaan, geldt dat ook voor woorddiëten.
Het mijne luistert naar de naam "de vergrotende trap".
Zoals het woord het al doet vermoeden, zal ik de vergrotende trap proberen te vermijden.
De reden daarvoor is vrij eenvoudig: heel dikwijls ontbreekt een waardeschaal.
Uiteraard kan je perfect zeggen "het is kouder dan gisteren".
Gisteren was het namelijk tien graden en vandaag halen we met moeite een zes.
Dat zeg ik niet, dat zegt de thermometer. De schaal van Celsius.
"Bozer" is natuurlijk een ander paar mouwen. In extremis zou je - met "je" bedoel ik "ik" - nog kunnen zeggen "ik ben bozer dan gisteren". De schaal van Svoboda.
Maar een zin als "meneer X is bozer dan meneer Y" is helemaal van de pot gerukt.
Nog van de pot gerukter is "nietser".
"Ik heb nog nietser dan gisteren".
Ik krijg het met de beste wil van de wereld niet gezegd.
Dit gezegd zijnde moet het duidelijk zijn: "tijdlozer" is het looste woord ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten