zondag 19 maart 2023

Zygmunt Bauman

"Le seul moyen d'affronter un monde sans liberté est de devenir si absolument libre qu'on fasse de sa propre existence un acte de révolte".
Albert Camus.
 
Het zal je maar overkomen !
Voor één keer in je leven schrijf je iets waar mijn aandacht op gevestigd wordt en dan dichten ze het nog aan een andere schrijver toe.

Bij nader onderzoek blijkt het citaat niet afkomstig van Camus, maar van Zygmunt Bauman

Maar kom, zelf zou ik er best mee kunnen leven dat mijn schrijfsels aan iemand anders zouden toegewezen worden. Er zijn ergere dingen.
Verkeerd begrepen worden bijvoorbeeld.
Stel je voor dat er iemand een essentie zou verbinden aan een gedachte van mij (een essentie zoals in de zin van Zygmunt Bauman: "Le seul moyen d'affronter un monde sans liberté est de devenir si absolument libre qu'on fasse de sa propre existence un acte de révolte").

Dat "verkeerd begrepen worden" lijkt mij gruwelijker dan de ergste nachtmerrie.



Zo publiceert de Oxford University Press een "call for papers".
Over de bijdrage van Nietzsche aan de ethiek!
Nietzsche SCHREEUWT, en niet zomaar een enkele keer, "Ich bin der erste Immoralist : damit bin ich der Vernichter par excellence."
Helaas, dat is onvoldoende voor een essay van de Oxford University Press.
Geen 8000 (acht-duizend) woorden.

Ik schrijf nog liever een essay over de bijdrage van de atoombom aan Hiroshima.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten