woensdag 5 oktober 2011

Johan Braeckman

“We hebben hier met het aloude probleem te maken wat je liever bent, een ongelukkige Socrates die de grenzen van zijn rationaliteit kent of een gelukkig varken dat zich wentelt in de modder?
Ik kies alvast voor Socrates, want ik ben een optimist en ik besef dat een mens het geluk ook kan vinden in de kennis.”

Johan Braeckman in de boekenbijlage van de Morgen.

Ik had het zelf niet beter kunnen formuleren.
Johan Braeckman is een filosoof die een pleidooi houdt voor “het kritisch denken”.
U vraagt, wij draaien beste Johan.
Hout u vast aan de takken van de bomen….

De vraag is “Wat je liever bent”.
Je kiest voor een ongelukkige Socrates.
Een ongelukkige Socrates is ongelukkig.
Je moet niet echt een meester in het kritische denken zijn om dat te begrijpen dunkt me.
“Je bent ongelukkig”.
U kan het geluk misschien vinden, maar u zal nooit gelukkig zijn.
U kiest er immers voor om ongelukkig te zijn.

In een “Zijn” wereld is de enige relevante vraag “wat is”.
Stel u eens voor dat het varken uit de modder zou opstaan en de gevleugelde woorden “ik ben liever een ongelukkige Socrates” zou uitspreken.
Zou u daar met uw kritische denken niet eens smakelijk om lachen?
“Jammer maar helaas, de lieverkoeken worden hier niet gebakken piggy.  Je bent een varken en je blijft een varken”.
Dat is de logica zelve dunkt me.

Ik weet het, ik ben een varken. Een varken dat luistert naar de naam Dexter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten