vrijdag 11 november 2022

Professor Wigner


 Onder professoren.

 


 

 

De "kunstmatige" semantiek.
Het onderscheid tussen vrijheid van uiting en uitingsvrijheid heeft de schijn tegen.

 


Dat wordt ook deemoedig toegegeven.



Een mens met een slecht karakter zou daar kritisch op kunnen reageren.
Een universiteit zou iemand die zijn mening niet goed kan uiten een lezing kunnen ontzeggen.
Maar ik ben geen slecht karakter.

Bestaat het onderscheid echt of bestaat het alleen in het hoofd van Patrick Loobuyck?



 


VvM
Vrijheid van Meningsuiting.
Het begrip "de mening" lijkt mij cruciaal.


Een mens met een slecht karakter zou daar kritisch op kunnen reageren.
"Doorgaans" wordt meestal gebruikt om het antwoord  op "wanneer" te ontwijken.
Wanneer is een mening een feit? Wanneer is het een leugen?
Maar ik ben geen slecht karakter.

Artificiële semantiek, ik ben er onvoorwaardelijke fan van.
Ontwijkingsdrang.
Dat bestaat niet. Ik heb het net verzonnen.
Niemand hoeft zich dus aangevallen te voelen.

Sophie Muller
"Brandt"
Foto Peter Willems

"Ontwijkingsdrang" is het nadenken onderbreken om het brein te ontzien.

Wat dat betreft vinden Rik Torfs en zijn acolieten hun gelijke in Patrick Loobuyck & co.

 
 

 

 

Een mens met een slecht karakter zou daar kritisch op kunnen reageren.
"Wanneer ontzeg jij persoon A een platform om zijn ideeën uiteen te zetten en persoon B niet?"
Maar ik ben geen slecht karakter.

Ik loop gewoon met mijn hoofd tegen de muur.



Paul Feyerabend, Against method.

Interesses veranderen, vandaar dat ik me nu vooral verdiep in de existentiële semantiek.
Existentiële semantiek, dat is mijn semantiek!
De betekenis van een woord verandert.
"Terughoudendheid" bijvoorbeeld is een woord dat bij me opkomt.
Toegegeven, dat is niet geheel toevallig.
Ik ben de trotse eigenaar van een papegaai, Ludwig heet hij.
In een vlaag van zinsverbijstering wilde ik checken of Ludwig het ook voorbij de barrière van het obligate "kusje", "nootje" of "hallo" zou redden.
"Terughoudendheid", herhaalde ik tot in den treure.
Dat komt nu als een boemerang keihard terug.
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat Ludwig mij zonder problemen kan overleven.
Dus ben ik naarstig op zoek naar iemand die hem wil adopteren.
Iemand?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten