dinsdag 7 februari 2012

Paul Cézanne

IK PAS.



Ongeveer 250 miljoen dollar, of zo'n 190 miljoen euro. Dat kreeg de Griekse scheepsmagnaat George Embiricos vorig jaar kort voor zijn dood in Lausanne voor het doek De kaartspelers van de Franse postimpressionist Paul Cézanne. De Qatarese koninklijke familie telde het bedrag discreet zonder afdingen neer. Dat nieuws werd zopas bekendgemaakt door het Amerikaanse blad Vanity Fair. Het bedrag is een bevestiging van het vermoeden dat het Duitse blad Die Welt vorige zomer uitte.

Daarmee is het record van het duurste kunstwerk meteen verpulverd. De 250 miljoen is meer dan het dubbele van wat een gehypete Picasso in 2010 bij Christie's in New York opbracht en zo'n 110 miljoen meer dan het duurste werk tot nog toe: een Pollock van 1948, die in 2006 privé verkocht werd.

Een van vijf

Deze Kaartspelers uit de jaren 1890 is een van een reeks van vijf olieverfschilderijen die Paul Cézanne (1839-1906) over hetzelfde onderwerp in Aix-en-Provence maakte. Het is volgens sommigen het laatste in de rij. Hoe hoog het werk in kunstkringen geacht wordt, blijkt uit de plaatsen waar je de andere versies kunt zien: het Metropolitan Museum of Art in New York, het Musée d'Orsay in Parijs, het Courtauld Institute of Art in Londen en The Barnes Foundation in Pennsylvania, vier toonaangevende kunstcollecties.

De kleine oliestaat Qatar doet belangrijke inspanningen om een bestemming voor kunstliefhebbers te worden. Met deze aankoop is een belangrijke stap gezet. Na de renovatie van het gebouw door de Franse sterarchitect Jean Nouvel zal de Cézanne vanaf 2014 in het Nationaal Museum in Doha te zien zijn, naast andere aankopen, zoals werk van Rothko, Warhol en Hirst.

Daarmee is de kooplust nog niet bekoeld, menen kenners. Qatar zit namelijk in een concurrentiestrijd met het ambitieuze buurland Abu Dhabi, dat filialen van het Guggenheim en het Louvre wil.

Specialisten beweren dat het uitlekken van het nieuws over de recordverkoop ook nieuwe standaards zal zetten voor de kunstmarkt. De Britse krant The Telegraph citeert een medewerker van Guggenheim: 'Er is niet veel grote kunst meer op de markt en er is heel wat concurrentie om die topstukken binnen te halen.'
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G33LPAF2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten