zondag 30 september 2012

Georges Bernanos



"Ce que nous appelons hasard c'est peut-être la logique de Dieu."
"Wat wij toeval noemen, is misschien de logica van God."
Georges Bernanos.

Ik ben nog helemaal in de ban van het toeval.

Van Wittgenstein naar Spinoza, het is een kleine stap voor de mens, maar een grote stap voor de mensheid.
Helemaal in het denkkader van het vorige stuk zou ik u graag nog een keer Spinoza serveren.

http://users.telenet.be/rwmeijer/spinoza/ethpars2.htm#p43
PROPOSITIO XLIII. Qui veram habet ideam, simul scit se veram habere ideam, nec de rei veritate potest dubitare.  
Et quaeso, quis scire potest, se rem aliquam intelligere, nisi prius rem intelligat? hoc est, quis potest scire, se de aliqua re certum esse, nisi prius de ea re certus sit? Deinde quid idea vera clarius et certius dari potest, quod norma sit veritatis? Sane sicut lux se ipsam et tenebras manifestat, sic veritas norma sui et falsi est. 
 
PROPOSITIO XLIV. De natura rationis non est res ut contingentes, sed ut necessarias contemplari. 
COROLLARIUM I. Hinc sequitur, a sola imaginatione pendere, quod res tam respectu praeteriti, quam futuri, ut contingentes contemplemur.
COROLLARIUM II. De natura rationis est res sub quadam aeternitatis specie percipere. 

 http://www.gutenberg.org/dirs/1/5/4/9/15497/15497-h/15497-h.htm
Stelling XLIII.
Wie een ware voorstelling heeft, wéét tevens dat hij een ware voorstelling heeft en kan aan de waarheid ervan niet meer twijfelen.
Ik vraag u: wie kan weten dat hij een of andere zaak begrijpt, als hij niet eerst die zaak begrepen heeft? D.w.z.: wie kan wéten dat hij zeker is omtrent een of andere zaak als hij niet eerst omtrent die zaak zeker is? En dan: welk helderder en zekerder kenteeken der waarheid zou er kunnen zijn dan een ware voorstelling? Voorwaar, evenals het licht zichzelf en de duisternis openbaart, zoo ook is de waarheid de toets van zichzelf en van het valsche.

Stelling XLIV.
Het ligt niet in den aard der Rede de dingen als toevallig, wel echter ze als noodzakelijk te beschouwen.
Gevolg I: Hieruit volgt dat het uitsluitend van de verbeelding [voorstelling] afhangt dat wij dingen, zoowel ten opzichte van het verleden als van de toekomst, als toevallig beschouwen.
Gevolg II: Het ligt in den aard der Rede, de dingen in een of ander opzicht te beschouwen uit het gezichtspunt der eeuwigheid.

De vraag van 1.000.000 euro:
Wie kan aantonen dat hij/zij over paranormale vermogens beschikt of claims kan hard maken die onmogelijk zijn volgens de huidige wetenschappelijke kennis, ontvangt van SKEPP vzw de som van 1.000.000 euro. Enkel beweringen waarvan het resultaat objectief kan vastgesteld worden, komen in aanmerking voor de test.

Stelling van het zevende knoopsgat:
Ik kan een claim hardmaken door beroep te doen op de huidige wetenschappelijke kennis.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten