zondag 29 april 2012

Lieven Scheire



Lieven Scheire is hoogbegaafd. Dat lees ik in Humo.
Sinds Marilyn Vos Savant ben ik op mijn hoede voor de hoogbegaafde medemens.

Humo
Nog een uitspraak van Jim van Os: 'Voor sommigen is wetenschap ook een soort religie. Ze geloven heilig in hun hypothese en doen alles om die staande te houden.'

Scheire
Neen, wetenschap is geen religie. Er is wel een raakvlak met religie: ook de wetenschapper zoekt een manier om de werkelijkheid te verklaren. Maar het grote verschil is dat religie de werkelijkheid altijd op een dogmatische manier verklaart. En als andere waarnemingen hun ideeën tegenspreken, schieten religieuzen in een kramp, gaan ze ontkennen en spreken ze een banvloek uit. Kijk, wetenschappers zijn ook mensen. Er komen ego's bij kijken, sommigen willen hun theorie naar voren schuiven, er zijn misverstanden, meningsverschillen... Maar de basisgedachte blijft: 'Ik wil weten hoe het is, en ik wel mezelf niet bedriegen.' Als je het ongelijk van een theoloog bewijst, ga je op de brandstapel. Als je de theorie van een fysicus onweerlegbaar onderuithaalt, krijg je de Nobelprijs: dat is het verschil.


Lieven Scheire begrijpt het onderscheid niet tussen het bepaalde lidwoord en het onbepaalde lidwoord.
"Een" hypothese is in de wetenschap weerlegbaar.
"De" onderliggende hypothese van de wetenschap - er is "zijn", er is "werkelijkheid", er is "logica"- is religie.
Het is als het voorwoord van Bertrand Russell op de Tractatus Logico-Philosophicus.
http://www.kfs.org/~jonathan/witt/aintro.html



"My propositions are elucidatory in this way: he who understands me finally recognizes them as senseless, when he has climbed out through them, on them, over them. (He must so to speak throw away the ladder, after he has climbed up on it.)
He must surmount these propositions; then he sees the world rightly."
http://www.kfs.org/~jonathan/witt/t654en.html


Het is een voorwoord van op de ladder. Wittgenstein kon het niet echt smaken.
Het is een antwoord van op de ladder. Ik kan het niet echt smaken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten