vrijdag 27 januari 2012

Jürgen Habermas

"Door discussie komen we dichter tot de waarheid."
Dat is de leuze van onze maatschappij.
Ik wil het zelfs nog een beetje afzwakken om een zo groot mogelijke strijdvaardige massa achter dit wapenschild te krijgen:
"Door discussie kunnen we dichter tot de waarheid komen."
Dat is de leuze van onze maatschappij.

Heb ik argumenten om deze boude bewering te maken?
Jürgen Habermas is de vaandeldrager en we overladen hem met prijzen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/J%C3%BCrgen_Habermas
"Theorie van het communicatieve handelen
Deze inzichten zullen zich in de jaren ’80 vormen tot de Theorie des kommunikativen Handelns (1981), bijgenaamd het blauwe monster (vanwege de kleur van de kaft en de taaie 1150 bladzijden tellende inhoud). In dit tweedelige werk ontwikkelt Habermas
  • een maatstaf voor maatschappijkritiek;
  • een theorie over de dubbele rationalisering van de moderne samenleving
  • een kritische diagnose van deze moderne samenleving.

"De dubbele rationalisering van de moderne samenleving."
"Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan.", zou ik met de woorden van jullie geestelijke vader Socrates willen zeggen.

"Deze inzichten zullen zich in de jaren ’80 vormen tot de Theorie des kommunikativen Handelns (1981), bijgenaamd het blauwe monster (vanwege de kleur van de kaft en de taaie 1150 bladzijden tellende inhoud). "
Mijn God, ik mag er niet aan denken om meer dan duizend bladzijden te schrijven!
Het blauwe monster is geschreven door de blauwe meneer, dat lijkt mij logisch.



Volver:
"Discussie" is afgeleid van het Latijnse discutere ‘afschudden, losmaken’
In het vroegnieuwnederlands betekende  discussie “een wechdrijuinge / veriaghinge oft schuddinghe vanden anderen (‘een wegdrijving, verjaging of schudding van de ander’)”
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/discussie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten