zaterdag 13 januari 2018

Jef Delvaux



Wie zijn de invloedrijkste intellectuelen van Vlaanderen?
Het eerste wat bij mij opkomt is de vraag of je een intellectueel genoemd kan worden als je die vraag stelt. Als ik al voor mezelf zou kunnen bepalen wie het meeste invloed uitoefende op mijn denken, dan lijkt het mij nattevingerwerk om dat te bepalen voor iemand anders. Ik heb bij God geen idee wie het meeste invloed uitoefende op jullie denken.

"Uiteraard is elke lijst een momentopname", schrijft Joël De Ceulaer.
Dat is dan weer wel helemaal mijn ding.
De vraag is dan over welk moment het precies zou gaan. Het moment dat de lijst van deelnemers aan de enquête werd samengesteld lijkt me een cruciaal moment. Op dat ogenblik waren de tien mensen die met die lijst bezig waren ongetwijfeld de invloedrijkste intellectuelen van Vlaanderen.
Maar soit, als het over het moment gaat wil ik graag meedoen.
Ook al omdat ik chagrijnig ben dat ik schromelijk over het hoofd werd gezien.
Bij deze alsnog mijn top drie.
Op twee en drie ex aequo de twee dames die daarnet aan de carrefour in Herent pennen en sleutelhangers van Vredeseilanden stonden te verkopen. Ongetwijfeld de invloedrijkste intellectuelen van Vlaanderen want ik koos voor de pennen. En dat zal u dus geweten hebben.
De enige reden dat ze niet op nummer één beland zijn is hun anonimiteit. Een anonieme intellectueel, het is jammer genoeg nog niet van deze tijd.
Op nummer één: Jef Delvaux.
Een anonieme (in de betekenis van "tot gisteren was zijn bestaan mij volledig ontgaan") twitteraar op wiens account ik louter per toeval belandde. Hij heeft er de mij onbekende Elena Epaneshnik geretweet.
"In the beginning there was Beauty. Then we tried to define it."
Intellectueel uitdagend vind ik dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten