zaterdag 13 februari 2016

Leonardo DiCaprio

"En Leo?
Wel als DiCaprio straks die Oscar wint, is het voor de verkeerde film. De acteur verdient een 10 voor vlijt en inzet, maar in wezen blijft dit een nogal ééndimensionale, oppervlakkige, van elk innerlijk leven gespeende 'Zie mij hier eens afzien!'-vertolking die voornamelijk bestaat uit gehijg, gepuf, gepiep, gegrom en gekreun. Het is niet omdat je ijspegels in je baard draagt, dat je ook een Academy Award verdient."
Eric Stockman in "Humo"

Dat is het fragment waar ik de afgelopen week aan moest denken bij het wereldwijd meest besproken onderwerp van de, welja, afgelopen week.




Ik zou mij compleet belachelijk kunnen maken met het geven van een alternatieve verklaring.
Ik las immers dat het LIGO eerst alle mogelijke andere verklaringen, zoals het voorbij denderen van een vrachtwagen, vooraf heeft nagegaan.
Maar neen, er was geen zwaar vrachtvervoer in de buurt op dat ogenblik.
Men kon dus alleen maar concluderen dat het geluid hier wel degelijk het orgasme van twee zwarte gaten betreft.

Alle mogelijke andere verklaringen nagaan?
Is dat wel mogelijk?
Is de mogelijkheid van de verveling wel voldoende onderzocht?
Ik wil niets suggereren maar ik ken, geheel toevallig, de geluidsanalyticus van het LIGO in Hanford.
Wat meer is, ik ken hem vrij goed, hij is zelfs de peetvader van mijn kleindochter.
Behalve zijn niet onaardige capaciteiten ben ik ook vertrouwd met zijn iets mindere kantjes.
Zo heeft hij de neiging om in geval van verveling zijn wijsvinger in zijn mond te stoppen, die tegen zijn wang op te spannen, om hem dan met een ploppend geluid weer uit zijn mond te floepen.
Bovendien heb ik het uit de eerste hand: na al die jaren geluidsanalyse durft de verveling wel eens om de hoek komen kijken daar in Hanford.




Ik hoor u al met recht en rede opwerpen: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat het geluid van een ploppende wang in Hanford ook tegelijkertijd hoorbaar zou zijn in Livingstone?
Welnu, uiteraard is er, en dat heb ik alweer uit betrouwbare bron, op regelmatige basis telefonisch contact tussen de geluidsanalyticus van het LIGO in Hanford en de geluidsanalyticus van het LIGO in Livingstone. Doublecheck weet u wel.
Deze telefonische contacten zijn, om het eufemistisch uit te drukken, niet echt hartelijk te noemen omdat beide heren tot dan toe bitter weinig, om niet te zeggen niets, maar dan ook niets gemeenschappelijks hebben.
Al jaren gaat het van: "Heb jij dat gehoord?", waarop steevast alleen maar een ontkennend antwoord volgde. Dan heb je niet echt een basis om uitgebreid te communiceren met als logisch gevolg dat het contact altijd vroegtijdig werd verbroken.
Eigenlijk was het al die jaren alleen maar wachten tot de telefoonlijn op een mooie dag door een ik weet niet welke samenloop van omstandigheden open zou blijven liggen....
"Fucking hell, did you hear that?" klonk het vanuit Livingstone na het geluid van de ploppende wang.
Dat is, om begrijpelijke redenen, weggemonteerd uit de opname.

Maar voor alle duidelijkheid, ik ben er niet de man naar om zich compleet belachelijk te maken.
Als de verbeelding werkelijkheid is, het zou een definitie van belachelijkheid kunnen zijn.

Rest het verband met Leonardo DiCaprio?
Albert Einstein kreeg de Nobelprijs voor Fysica.
Dat was de verkeerde categorie.
Hij verdiende de Nobelprijs voor filosofie.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten