zondag 21 december 2014

De goochelaar



http://www.filosofie.nl/nl/artikel/42140/volwassen-worden-volgens-kant.html

"Doen wat je kan om jouw deel van de wereld meer te laten lijken op hoe het zou moeten zijn, zonder ooit uit het oog te verliezen hoe het in werkelijkheid is, is wat volwassen worden betekent."

Susan Neiman is hot.
Althans onder filosofen.
Dat relativeert toch ietwat.

Soit.
Susan Neiman is niet aan mij besteed.
Althans haar filosofie niet.
Dat relativeert toch ietwat.

Als een filosoof een definitie uit zijn mouw schudt ("volwassen worden" betekent ...) moet ik in eerste instantie altijd aan een goochelaar denken.
Maar dat is louter intuïtie.
In tweede instantie ben ik uiteraard begiftigd met de rede.
In tweede instantie vraag ik me af of zo een definitie een exponent is van hoe het in werkelijkheid is
of van hoe het zou moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten