zaterdag 20 december 2014

Mnemosyne



"Mooie kerstboom", complimenteerde ik mijn moeder bij mijn laatste bezoekje.
Toen het langzaam aan tot me doordrong dat het boompje er wel heel symmetrisch uitzag verontschuldigde ze zich wat onbehaaglijk.
"Het is wel een valse hé."
Voor zover ik me kon herinneren had ze altijd al een echte kerstboom in huis gehaald, had ze zelfs tot dan een lichte afkeer gehad van valse kerstbomen.
"Het werd te zwaar voor mij", zuchtte ze, "die boom in een pot aarde steken tot daar aan toe."
"Maar dan kreeg ik hem gewoon niet meer in de living gesleurd. Vorig jaar heb ik de pot op een badhanddoek moeten zetten zodat ik hem gemakkelijker kon voorttrekken."
De gedachte om één van haar kinderen om hulp te vragen komt hoe meer ze daar nood aan heeft hoe minder bij haar op.


Ik vraag me af of daar een markt voor is.
Ik bedoel niet de hulp aan mensen die een dagje ouder worden.
Ik bedoel de imperfecte valse kerstboom.
Ik moet toegeven, de technologie staat al ver. De valse boom is nog nauwelijks te onderscheiden van de echte boom. De takken, de naalden, ze kunnen het ondertussen allemaal namaken met een akelige gelijkenis. De naalden van een fatsoenlijke kunstkerstboom verschillen lichtjes van kleur. Net echt.
Een sociologisch onderzoek naar de kerstboom dringt zich op.
In hoeverre is de kunstkerstboom minder symmetrisch dan de echte kerstboom?
Er zijn ongetwijfeld kerstbomen die zelfs niet op de markt geraken omdat ze te lelijk zijn, omdat de verkoper weigert de kosten van het transport op zich te nemen wetende dat de kans op verkoop quasi nihil is.
Maar zijn er ook kunstkerstbomen die niet verkocht geraken omdat ze te perfect zijn?
Of zullen ze in de toekomst misschien niet meer verkocht geraken?
Omdat hun perfectie niet overeenstemt met de werkelijkheid?
Maar wat is perfectie?
Beantwoordt de perfectie aan een denkbeeldige vorm of aan een werkelijke vorm?
Eén ding moet duidelijk wezen: het versieren van de boom zal nog even op zich laten wachten als het van mij afhangt. Ik heb andere katten te geselen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten