http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1775706/2014/01/17/Geloven-in-God-of-Allah-staat-mensenrechten-niet-in-de-weg.dhtml
Dirk Verhofstadt stelde hier gisteren dat geloven in God of Allah of iedere
andere godsdienst aanleiding is tot geweld en moord (DM 16/1). De remedie is
niet meer of minder dan het bannen van het geloof en het vervangen door
universele mensenrechten. Ik ben het fundamenteel met hem oneens.
Ik
deel veel overtuigingen met Dirk Verhofstadt. Maar zijn afkeer voor God/Allah is
er daar geen van. Door de manier waarop Dirk tekeer gaat tegen ieder geloof
lijkt het wel alsof atheïsme ook een geloof is. Het is oneerlijk om geloof te
reduceren tot extremisme en geweld.
Tegenover het slechte dat uit geloof
is voortgekomen, kunnen we er niet naast kijken dat veel meer mensen inspiratie
putten uit hun geloof om goed te doen, zowel christenen, moslims als andere
gelovigen. Gelovige mensen doen veel vrijwilligerswerk, vormen een sterk netwerk
dat medemensen wil helpen en vertonen een bijna gedateerd engagement.
Voor iedere katholieke kindermisbruiker en iedere islamitische extremist
staan duizenden gelovigen die kiezen voor goedheid, mededogen en
verdraagzaamheid. Tegenover een lijstje van ieder leider die vermoord is door
een religieus extremist, kun je een lijstje plaatsen van mensen die vermoord
zijn door extremisten zonder geloofsachtergrond. Stalin, Mao, Hitler en Pol Pot
dan catalogeren als 'ersatz-geloof' is een kunstgreep die ik niet verwacht van
een intellectueel zoals Dirk Verhofstadt.
Waarom zou je gewelddaden in
naam van het geloof niet catalogeren als 'ersatz-politiek'? Iedere vorm van
tribalisme, waarbij één groep zich definiëert op basis van het onderscheid met
een andere groep, leidt tot het soort excessen en misdaden waarover hij het
heeft. Niet alleen gelovig tegenover niet-gelovig maar ook arisch tegenover
niet-arisch, eigen volk tegenover ander volk, Hutu tegenover Tutsi, enzovoort.
Anders leren denken
Ook als liberalen moeten we het
recht omarmen dat ieder mens zelf mag kiezen welk concept men op zijn waarden
plakt. Het geloof in een determinerende en bepalende godheid is inderdaad niet
verenigbaar met een liberale mensvisie. Maar vanaf het moment dat je aanvaardt
dat een mens zelf verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn of haar daden,
en dus ook een verschil kan maken los van die inspirerende Allah of God, is een
liberale levensvisie perfect verzoenbaar met geloven.
Geloof staat het
omarmen van universele mensenrechten niet in de weg. Het probleem is dat
mensenrechten veel minder universeel zijn dan we denken. En daar is niet alleen
het religieus fundamentalisme voor verantwoordelijk. Het is niet omdat de
orthodoxe kerk in Rusland de misstanden van Poetin ondersteund, dat Poetin
mensenrechten schendt omwille van zijn geloof. Die mensenrechten en waarden
universeel maken en afdwingen is de uitdaging waar we voor staan.
In dat
opzicht ben ik het eens met Dirk Verhofstadt dat we iedereen die hier woont
universele mensenrechten moeten aanleren. En kunnen we niet toegeven op het
gegeven dat in ons land universele mensenrechten en onze door een democratische
meerderheid gestemde wetten per definitie primeren op het geloof dat een persoon
aankleeft. Om die attitude verder te verspreiden en het extremisme te bestrijden
zullen katholieken, moslims, andere gelovigen, agnostici en atheïsten samen
moeten werken.
Want het grootste plezier dat we extremisten en
tribalisten kunnen doen is gaan denken zoals zij denken.
Soms helpt het als u even twee verschillende zinnen onmiddellijk na mekaar leest.
Iedere vorm van tribalisme, waarbij één groep zich definiëert op basis van het onderscheid met een andere groep, leidt tot het soort excessen en misdaden waarover hij het heeft. Want het grootste plezier dat we extremisten en tribalisten kunnen doen is gaan denken zoals zij denken.
Soms.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten