http://blog.seniorennet.be/spinoza_in_vlaanderen/archief.php?ID=1476607
Sommige mensen willen Spinoza enkel bestuderen in zijn historische
context, wars van actualiserende lezingen van zijn oeuvre. Is Spinoza a man for all seasons? Verdienen zijn
adagia te prijken op hedendaagse gebouwen? Moet hij deel uitmaken van wat wij
onze kinderen aanleren, in het secundair onderwijs, aan de universiteit? Is dat
dan vooral zijn religieus-politiek werk, of ook de (moeilijke) Ethica?
Ik weet niet of Spinoza op school moet onderwezen worden. Ik zou
dat persoonlijk wel nuttig vinden, maar ik zou ook graag hebben dat de
Encyclopedisten uitgebreider aan bod komen, of dat Franciscus van den Enden een
plaatsje in het curriculum krijgt. Het zou me echt deugd doen mocht het
onderwijs spinozistischer worden, dat wil zeggen nadruk leggen op begrip en
inzicht, en discussie voeren over datgene wat botst met dat inzicht.
Ik vind de twee Spinoza's interessant, Spinoza in zijn tijd, en Spinoza in onze tijd. Door Spinoza in zijn tijd te situeren begrijpen we beter wat hem dreef. En wat hem dreef, is volgens mij dikwijls nog heel zinvol: het ontkerkelijken van goed en kwaad, de relatieve maar niet relativistische moraal, het belang van politiek en democratie, de fundamentele gelijkwaardigheid van mensen, het realisme. Ik vind hem ook zinnig omdat hij gevoelens in vraag stelt. Wij zwelgen algauw in verontwaardiging, er is een opbod aan verontwaardiging. Ik vind het dan interessant om lezen dat Spinoza verontwaardiging maar niks vindt. Ik ben geneigd hem gelijk te geven.
Zijn politiek werk en zijn brieven zijn leesbaarder dan de Ethica, dus ik zou daarmee beginnen.
Ik vind de twee Spinoza's interessant, Spinoza in zijn tijd, en Spinoza in onze tijd. Door Spinoza in zijn tijd te situeren begrijpen we beter wat hem dreef. En wat hem dreef, is volgens mij dikwijls nog heel zinvol: het ontkerkelijken van goed en kwaad, de relatieve maar niet relativistische moraal, het belang van politiek en democratie, de fundamentele gelijkwaardigheid van mensen, het realisme. Ik vind hem ook zinnig omdat hij gevoelens in vraag stelt. Wij zwelgen algauw in verontwaardiging, er is een opbod aan verontwaardiging. Ik vind het dan interessant om lezen dat Spinoza verontwaardiging maar niks vindt. Ik ben geneigd hem gelijk te geven.
Zijn politiek werk en zijn brieven zijn leesbaarder dan de Ethica, dus ik zou daarmee beginnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten