http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1562087/2013/01/14/Een-goede-gore-grap-maakt-de-wereld-weer-mooi.dhtml
Zijn er grenzen aan de humor, zoals Mark Van de Voorde beweert (DM 11/1)? Neen,
in feite zijn die er niet. Iedereen met gezond verstand weet dat.
Sommige
mensen hebben de neiging om de dingen die ze zelf niet willen zien, ook te
verbieden voor anderen. Willen ze dan dat alles gereglementeerd wordt? Zelf voel
ik me soms beledigd door de geur- en smaakloze eenheidsworst op tv. Is dat dan
de norm?
Moraalridders zoeken draken om te verslaan en komieken zijn de
draken van tegenwoordig. Helaas verwachten moraalridders dat zo'n draak warme
chocomelk spuwt en hun pantoffels komt brengen. Ze verwachten Toon Hermans, maar
zijn verwonderd wanneer draken vuur spuwen.
Er is nu heel wat discussie
over 'de misselijkmakende humor' van Theo Maassen. In zijn show Met alle respect
maakte hij een grap over de brand in Volendam. Dat is objectief een goeie grap,
al ligt ze subjectief niet in mijn bovenste lade. Het gaat om een grap die uit
de context werd gerukt en werd opgeblazen. Ik begrijp dat Theo Maassen zegt: "Ik
lach met alles." Dat is zijn vrijheid en zijn beroep. Het vizier van de
moraalridders staat echter gericht op woorden als 'verbrand' of 'kanker', maar
de constructie van een grap zien zij niet.
Er zullen altijd mensen
gekwetst zijn en ik begrijp dat. Statistisch kun je daar niet onderuit, maar als
je rekening houdt met statistiek, kun je niets meer zeggen. Maak je een grap
over kanker, dan is de kans erg groot dat er mensen gekwetst zijn. Bijna
iedereen krijgt op de een of andere manier met kanker te maken, maar moet je
daarom een goede grap laten liggen?
Een fan van hardere humor kan zoiets
plaatsen, zelfs als je er zelf mee geconfronteerd bent. Daarom is zo'n grap nog
niet fijn, maar je kunt wel inschatten wat zo'n mop waard is. Je kunt beledigd
of gekwetst zijn, maar dat wil niet zeggen dat de grap niet goed is. De mate
waarin mensen zich beledigd voelen, is geen maatstaf voor de kwaliteit van een
grap.
Globaal bekeken heeft de grote meerderheid van de mensen wel een
grens die je niet mag overschrijven. De harde humor en kleine toefjes
subversiviteit vormen een kleine minderheid. Zo is er ook een verschil tussen
een optreden in een zaal en een uitzending op tv. Bij dat laatste is de kans
groter dat het publiek gechoqueerd reageert.
Hoewel ik instinctief bezig
ben met grappen besef ik ook dat je in sommige tv-programma's niet moet
overdrijven. Anders gaat de humor verloren - dat heeft niets te maken met
zelfcensuur, wel moet je de beste grap maken die in een bepaalde context
mogelijk is.
Je kunt het publiek ook voorbereiden op harde humor.
'Warning: contains adult humor', waarschuwt de BBC haar kijkers. Ik vind dat
goed. Het is informatief en het stoort niet. Je moet niet nodeloos proberen om
reacties uit te lokken bij mensen die daar niet voor gekozen hebben. Het is
nooit de bedoeling om concrete slachtoffers te viseren. Wij zijn maar een bende
professionele onnozelaars die iets grappigs proberen te doen. Er is geen
verborgen agenda.
Een gore grap kan niet té gortig zijn als het ook een
goede grap is. Soms zou er meer respect mogen zijn voor een goede grap dan voor
mensen, hoe hard de grap ook is. Het gaat om métier, om de creativiteit waarmee
je iets brengt. Als de grap goed is, kan zelfs grove humor fris zijn. Dan is de
wereld heel even een mooiere plek. Ja, soms voel ik schroom over
taboe-onderwerpen, maar dat betekent dat de grap niet goed genoeg is. Hoe beter
de grap, hoe minder schroom je voelt.
Humor is gebaseerd op de
werkelijkheid, maar het is tegelijk abstract en primitief. Je laat de
werkelijkheid even los. Je zet een venster open, zodat je een parfum van
amoraliteit kunt opsnuiven. Het is instinctief lachen met dingen waar je
eigenlijk niet mee mag lachen. Maar daarna doe je dat venster weer
dicht.
De discussie over comedy zal nooit stoppen, maar de kritiek is
totaal niet relevant voor mij. Ik wil niemand beledigen of choqueren, maar
gewoon humor brengen. Soms lucht het op om eens heel amoreel tewerk te gaan.
Alsof je een klein gaatje in een ballon prikt zonder dat hij ontploft. Dan is er
wat minder spanning en dat is ook goed voor de ballon.
Dit is objectief een goeie grap.
In dat geval heb ik de neiging om een voorbeeld te vragen van een objectief slechte grap.
Stel dat u een voorbeeld geeft van zo'n grap.
In dat geval zijn er grenzen aan de grap.
Die slechte grap is namelijk de grens. Het is niet meer om te lachen. "Het is erover". Het is over de grens.
"Een slechte grap is geen grap", spartelt u tegen.
Dat is larie natuurlijk. Een grap is een grap.
U kan wel grapjes vertellen, maar als u een opinie naar voor schuift, dan gebeurt dat doorgaans volgens de basisregels van de logica.
De basisregel bij uitstek in de logica is A = A.
Een grap is een grap.
Stel dat u geen voorbeeld geeft van een objectief slechte grap.
Indien u zich profileert als iemand die een objectief goeie grap kan herkennen, dan kunt u toch ook een objectief slechte grap herkennen dunkt mij. Uw expertise als beoordelaar in het herkennen van een objectief goeie grap staat of valt helaas met uw expertise als beoordelaar in het herkennen van een objectief slechte grap.
Of is elke grap objectief een goeie grap?
Hitler hemzelve zou ter zijner verdediging kunnen opwerpen: het was maar om te lachen.
Geen grap over Hitler of de Joden, maar een uitspraak of gebeurtenis zelf presenteren als grap.
"Maar dat is helemaal geen grap", spartelt u wanhopig tegen.
Wat is een grap?
Iets waarmee je kan lachen.
Maar wat als Marc er niet mee kan lachen en Gunter wel?
Dan schrijft Marc een grap en dan schrijft Gunter een grap.
Zoals ik al zei: dit is objectief een goeie grap.
Ik hou de werkelijkheid even vast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten