vrijdag 12 oktober 2012

Johann Gottlieb Fichte




In filosofisch opzicht geeft de term activisme met ingang van Johann Gottlieb Fichte aan dat het oneindig 'ik' door oorspronkelijke handelingen zichzelf doet bestaan: "In het begin was de daad."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Activisme_(filosofie)

Sjonge, sjonge.
Laten we dat "filosofisch opzicht" maar even voor wat het is, het is per slot van rekening vrijdagavond. Weekend!
Tijd voor wat actie.

Ik wou het hebben over activisme.


GAS-boetes: Is opkomen tegen onrecht overlast?

dinsdag 9 oktober 2012
30 sociaal-culturele bewegingen schrijven een open brief uit bezorgdheid over de GAS-boetes. De boetes dreigen fundamentele democratische rechten te ondermijnen.
Brussel, zes activisten willen de rechteloze toestand van de sans-papiers aankaarten, door een spandoek aan het balkon te hangen van het hoofdkwartier van de Parti Socialiste. Hoewel de actie vreedzaam verloopt, krijgen alle activisten later een GAS-boete in hun brievenbus.
Antwerpen, een dokter van Geneeskunde voor het Volk krijgt een GAS-boete omdat ze een griepprikactie houdt bij een groep ouderen.
Gent, muzikanten van de Sambaband worden opgepakt omdat in hun buurt enkele ruiten gesneuveld zijn. Ze hebben er niets mee te maken, worden niet vervolgd, maar krijgen wel een GAS-boete.
Antwerpen, het Daklozen Actie Comité krijgt een GAS-boete voor een vreedzame, maar onaangekondigde betoging.
Wij als sociaal-culturele bewegingen gaan niet akkoord met de toenemende penalisering van activisme en organisaties die maatschappijkritiek uitoefenen. Het bewegingswerk in Vlaanderen heeft net de taak om door middel van sociale actie de maatschappij een geweten te schoppen en ze te veranderen. Het recht op vrije meningsuiting is daarbij essentieel. De GAS-boetes maken het voor ons echter moeilijk om sociale acties te organiseren zonder dreiging van sancties. Door vreedzaam protest over dezelfde kam te scheren als kleine criminaliteit of ‘overlast’, doen we onze eigen felbevochten democratische rechten oneer aan.
De aanwezigheid van activisme en bewegingen is een goede graadmeter voor het democratisch gehalte van onze samenleving. Enerzijds duidt hun bestaan op de vrije ruimte die overheden (moeten) geven, om kritische stemmen te laten klinken. Anderzijds is het bestaan van bewegingen een voorwaarde om aan een democratie te werken, waar onrecht kan worden aangekaart en actie kan worden ondernomen om het voor alle burgers een leefbare samenleving te maken. Gelijkgestemden versterken elkaar in hun activisme om op een zinvolle en efficiënte manier aan maatschappelijke verandering te werken. Samenlevingen waar dit recht wordt beknot, worden stil, statisch en saai.
Getekend,
Bond Zonder Naam, Climaxi - beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid, De Maakbare Mens, De Wakkere Burger, Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA), FairFin, GetBasic, Hand in Hand, Kerkwerk Multicultureel Samenleven (KMS), Kif Kif, Koerdisch Instituut, Liga voor Mensenrechten, LINC, Merhaba, Mobiel 21, Netwerk Bewust Verbruiken, Onafhankelijk Leven, Pax Christi Vlaanderen, Ryckevelde, Samenhuizen, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Voedselteams, Vrede, Vredesactie, Waerbeke, Welzijnszorg, Wervel, Zicht op Cultuur², zij-kant, Beweging tegen Geweld – ZIJN, FOV – federatie sociaal-cultureel werk. 
 
"De aanwezigheid van activisme en bewegingen is een goede graadmeter voor het democratisch gehalte van onze samenleving."
Dat wist ik niet. Wist u dat?
En wat meer is, is dat wel zo?
Ik herinner mij de heisa die een tijdje geleden ontstond toen Vlaams Belang bij wijze van activisme Zwan worstjes uitdeelde op een school.
"In Schoten, bij Antwerpen, heeft de plaatselijke afdeling van Vlaams Belang een barbecue van het Koninklijk Atheneum verstoord. In het kader van een leerproject hielden de leerlingen een barbecue met halalvlees. Dat is vlees dat op rituele wijze geslacht werd volgens het islamitisch geloof. Vlaams Belang vindt dit niet kunnen. Ze drongen de school binnen en deelden Zwan-worstjes uit"
 
Politiek activisme is een verzamelwoord voor buitenparlementaire activiteiten om politieke verandering te brengen, meestal op het sociaal, economisch of milieuvlak.
 
Wat ik me afvraag: stel dat we deze vorm van activisme zouden voorleggen aan de 30 sociaal-culturele bewegingen die deze open brief ondertekenden met de vraag of dit kan, hoeveel zouden er dan antwoorden dat het niet kan?
 
En het kan nog erger: ook Mussolini, die toch moeilijk als een goede graadmeter van het democratisch gehalte van onze samenleving kan beschouwd worden, hoort thuis onder de noemer "politiek activisme"
"Te midden van deze wanorde stichtte Mussolini op 23 maart 1919 de Fasci italiani di combattimento, de fascistische knokploegen die ook bekendstaan als de zwarthemden. Deze knokploegen opereren lokaal onder het gezag van lokale aanvoerders die optreden tegen politieke rivalen zoals socialisten en communisten."
 
Dat brengt ons tot "de factor geweld".
 
Ik "ben" gewetensbezwaarde, wist u dat?
Ik ben door de Belgische staat officieel erkend als gewetensbezwaarde.
Het oneindig 'ik'  doet door oorspronkelijke handelingen zichzelf bestaan: "In het begin was de daad."
 
De daad:
  Art. 1M2. 1. De aanvraag.
A. Voorwerp van de aanvraag.
De dienstplichtige die om naar eigen geweten dwingende redenen - en op voorwaarde dat deze laatste niet uitsluitend gegrond zijn op overwegingen die de fundamentele instellingen van de Staat in het gedrang brengen - overtuigd is dat men de evenmens niet mag doden, ook niet ter verdediging van het land of van de gemeenschap, kan vragen op grond van zijn gewetensbezwaren vrijgesteld te worden van gewapende militaire dienst of van elke militaire dienst (artikel 1 gecoördineerde wetten).
De dienstplichtige wiens aanvraag om vrijgesteld te worden van gewapende militaire dienst wordt ingewilligd, vervult een niet gewapende militaire dienst (artikel 17 gecoördineerde wetten).
De dienstplichtige wiens aanvraag om vrijgesteld te worden van elke militaire dienst wordt ingewilligd, wordt hetzij ingedeeld bij de civiele bescherming, hetzij aangewezen voor taken van openbaar nut bij publiekrechtelijke of privaatrechtelijke instellingen (artikelen 18 en 19 gecoördineerde wetten).
 
Ik "besta".
 
Sjonge, sjonge, dat had destijds wel heel wat voeten in de aarde.
Op het gevaar van alsnog in het cachot te vliegen (dat is toch nog wat van een ander allooi dan een Gas-boete) waag ik mij hier aan een zekere vorm van activisme.
Ik heb mij destijds braafjes aan de regeltjes gehouden. Zo moesten er ook drie getuigenissen verstuurd worden om de Minister van Binnenlandse Zaken te overtuigen van mijn oprechte gewetensbezwaren. Ik zie nog zo de handgeschreven brief van mijn vader voor me.
 
"Geachte Heer,
 
Ik heb mijn zoon op alle mogelijke manieren proberen te overhalen dit niet te doen.
Helaas blijft hij bij zijn standpunt.
Hij zal dus wel helemaal overtuigd zijn.
Met de meeste hoogachting. "
 
Maar...
Er is altijd een maar...
 
Weet u wat de fundamentele instellingen van de Staat zijn?
De fundamentele instelling van de Staat is: "Het individu staat lager in rang dan de staat". 
Mijn eenvoudige overweging om er voor te kiezen geen dienstplicht uit te voeren is de volgende:
"Ik wil zelf beslissen wanneer ik tegen iemand geweld zou gebruiken. Ik kan het niet met mijn geweten in overeenstemming brengen om die beslissing aan iemand anders over te laten".
Maar dat kon niet.
Dat is een overweging die de fundamentele instelling van de Staat in het gedrang brengt.
Dat is Insubordinatie.
"Insubordinatie is het verzet van iemand lager in rang tegen iemand die hoger in rang staat."
Voor insubordinatie vloog je voor de duur van de legerdienst in het cachot (dat is toch nog wat van een ander allooi dan burgerdienst)
 Er is een oplossing om aan de beschuldiging van insubordinatie te ontkomen.
"Niet elk soort verzet wordt gezien als insubordinatie. Zo is het weigeren om iets uit te voeren dat niet legaal of ethisch is geen insubordinatie."

Waarom kan een burger zich verzetten tegen beslissingen van een democratische meerderheid?
De fundamentele instelling van de Staat is dat het individu lager in rang staat dan de Staat.
"Is opkomen tegen onrecht overlast?"
Een andere fundamentele instelling van de Staat is dat de Waarheid hoger in rang staat dan de Staat.

Hierdoor ontstaat een problematische toestand.
Wie bepaalt wat de waarheid is?
"Het oneindig 'ik' doet door oorspronkelijke handelingen zichzelf bestaan: "In het begin was de daad."
Als het nog geen problematische toestand was, dan wordt het dat nu.
De fundamentele instelling van het individu moet een afspiegeling zijn van de fundamentele instelling van de Staat.
Of is het andersom?

Sjonge, Sjonge.
Misschien was "passivisme" wel een gemakkelijker onderwerp geweest.
"Passivisme" in plaats van "activisme"
Bruno De Wever in plaats van Bart De wever.

Bruno De Wever
"Het toekennen van de hoofdrol is meestal ondergeschikt aan de kijk die men heeft op de verdere afloop van het nog altijd onopgeloste probleem."

Bart De Wever
 Lang voordat verlichte geesten het identiteitsbesef van de mens begonnen te vergelijken met lasagne, schreef Johann Gottlieb Fichte al dat het tot het wezenskenmerk van een Duitser behoort dat hij altijd meer is dan alleen maar een Duitser.

Bart De Wever heeft een ander idee over Wittgenstein dan mezelf.
Bart De Wever heeft ook een ander idee over Fichte dan mezelf.

Het wezenskenmerk? Het identiteitsbesef?
Dat gaat er van uit dat er een "zijn" is.

"Ich weiß überall von keinem Sein und auch nicht von meinem eigenen. Es ist kein sein. Ich selbst weiß überhaupt nicht und ich bin nicht."

Maar ik moet toegeven, ik heb geen argumenten om mijn interpretatie als de waarheid naar voor te schuiven.

"Alle meine Überzeugung ist nur Glaube, und sie kommt aus der Gesinnung, nicht aus dem Verstande."
Die Bestimmung des Menschen, blz 254
 
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten