maandag 16 april 2012

Matthijs Van Nieuwkerk

"Alsof Ben nog in de koloniale tijd leeft."

Een praatprogramma is een spelprogramma.
Een vluchtig gegeven.
Een column.

"Tijd".
"Tijd" is van een andere orde.
"Tijd" is eeuwig.

"Tijd" combineren is spelen met vuur.


Wist u dat de oorsprong van de loterij in de koloniale tijd ligt?

"De beurscrash van 24 oktober 1929 op Wall-Street luidde het begin in van de grote recessie van de jaren 1930. Ook de Belgische kolonie had nood aan financiële middelen voor zijn ontwikkeling. Om Congo van nieuwe inkomsten te voorzien richtte de regering op 29 mei 1934 de Koloniale Loterij op.
De eerste trekking vond plaats op 18 oktober 1934. De inkomsten werden, vanaf het prille begin, voornamelijk gereserveerd voor de kolonie, maar ook tal van Belgische verenigingen met een sociaal of caritatief doel konden op aanzienlijke steun rekenen."

Speel op racisme: altijd prijs.

Om het even niet over de uitspraken van Ben Crabbé te hebben, maar over zijn hoofd, dat is eens iets anders.
"De grootte van het hoofd van Ben Crabbé is omgekeerd evenredig met zijn verstand."
Kan dit?
"Moslims hebben een verstand ter grootte van een erwt".
Is dat een racistische uitspraak?

Column ‘De Morgen’: ‘Orthodoxe moslims hebben een verstand ter grootte van een erwt’

Woensdag zag ik de Amerikaanse reportage Welcome to Belgistan – The new muslim capital of Europe. Abu Imran van Sharia4Belgium stelde er dat ‘democratie tegengesteld is aan de islam’.
Donderdag was er op de EO een reportage over moslimevangelisatie op Urk. Orthodoxe moslims trokken naar de meest kerkelijke gemeente van Nederland om er het ‘ware geloof’ te verspreiden. ‘Ze zijn bang voor de waarheid.’ zei een van hen. ‘Als je gehecht bent geraakt aan Windows 6 en opeens wordt het Windows 7, is dat moeilijk.’ Een autochtone man discussieerde met een streng-orthodoxe moslim die zei dat hij het liefst in een islamitisch-theocratisch land zou leven. ‘Dan moet u daar heen gaan’, antwoordde de man. Reactie: ‘Ik hoop dat Nederland islamitisch-theocratisch wordt.’
Vrijdag las ik dat een imam van de Al Amal-moskee in Anderlecht zich in een RTBF-undercoverreportage negatief uitliet over Vrouwendag. Hij noemt het ‘een joodse uitvinding die niet past bij de moslimcultuur.’
Drie voorbeelden die aantonen dat orthodoxe moslims een verstand hebben ter grootte van een erwt en met dergelijke uitspraken beter passen in de spelonken van Tora Bora dan in de straten van een westerse stad. In mijn debuutroman Vurige tong heb ik de Kerk genadeloos op haar sodemieter gegeven, en verontwaardigde katholieken vragen wel eens waarom ik mijn pijlen niet op de islam richtte – zo blind zijn gelovigen dat in eigen boezem kijken altijd lastig is. Antwoord 1: De Kerk heeft nog meer op haar kerfstok dan de islam. Antwoord 2: Ik héb in mijn eerste boek, over Iran, het gruwelijke gezicht van de orthodoxe islam laten zien. De moslim op Urk die wenst dat Nederland een islamitische theocratie wordt en te dom lijkt om te beseffen dat hij zo’n uitspraak alleen in een democratie kan doen, presenteer ik de woorden van deze Iraniër uit Isfahan: ‘De Islamitische Republiek is een zegen van God. Een zegen, omdat de hele wereld nu het ware gezicht van de islam kan zien. Iran had ooit de grootste beschaving ter wereld. Maar toen kwam de islam, en die heeft alles kapot gemaakt. Als we zouden kunnen terugkeren naar de pre-islamitische periode wordt het hier een paradijs. Niets dan ellende met die ayatollahs. Als een mier moe wordt, kan ze niet langer werken. Als de Revolutie niet islamitisch was geweest, dan waren we mensen gebleven. Maar sinds 1979 zijn we veranderd in mieren, en we zijn moe.’
Zelf word ik doodmoe van het soort orthodoxe moslims dat lak heeft aan gelijkheid tussen man en vrouw, en vrouwen met korte rok voor ‘hoer’ uitscheldt – regelmatig meegemaakt toen ik nog in de Brusselse Marollen woonde. Ze hebben lak een democratie, maar vrijheid van meningsuiting vinden ze geweldig, want dat laat hen toe hun middeleeuwse, achterlijke onzin te verspreiden. Iedereen die beseft in welke zee van vrijheid we leven, moet zich daartegen uitspreken. Omdat ik de mens geen mier vind maar een ontwikkeld wezen en in Iran heb gezien wat voor kankergezwel de orthodoxe islam is, zal ik met mijn pen en zonder angst steeds tegen deze fanatici in het verweer gaan.

http://anndecraemer.be/2012/04/16/column-de-morgen-orthodoxe-moslims-hebben-een-verstand-ter-grootte-van-een-erwt/


Vond u het leuk?
Het was maar een spel.
Vond u het niet leuk?
Het was maar een spel.

"Tijd" is mijn limiet.
Matthijs Van Nieuwkerk is een windbuil.
Ben Crabbé is een flauwe moppentapper.
Ann De Craemer is een raciste.
Mijn "is" is altijd een tegenwoordige tijd.
Als u dit leest is het al onherroepelijk voorbij...
Ik ben een windbuil.
Ik ben een flauwe moppentapper.
Ik ben een racist.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten