vrijdag 23 maart 2012

Pontius Pilatus



Jezus Christus was een scepticus.
Als Jezus Christus het over "vergeven" heeft bedoelt hij dat we de zonde moeten "loslaten".
"Bedoeling" is in deze een verkeerd woord.
Een "bedoeling" aan een uitspraak toekennen is een "interpretatie" aan een uitspraak toekennen.
Het woord dat gebruikt wordt is "loslaten".
Ik interpreteer niet, ik lees wat er staat. Er staat "loslaten".
We moeten het begrip "zonde" loslaten.

Jezus Christus was een scepticus.
Het is heel goed mogelijk om de bijbel te lezen als een geloofsbelijdenis van een scepticus.
U leest alleen de belangrijkste uitspraken van Jezus Christus. (Her en der verspreid in ...menten.
Menten zijn zoiets als memen.)
Net zoals bepaalde uitspraken van Einstein of Spinoza cruciaal zijn.
Al de rest is ballast.
Dat hoeft ook niet te verwonderen.
De bijbel is niet door Jezus Christus geschreven, zelfs niet door zijn apostelen.
De oudste bijbel die wij ter beschikking hebben is pakweg 350 jaar na de dood van Christus geschreven door monniken. In hoeverre dat sceptici waren valt enigszins te betwijfelen.
Jezus Christus was een scepticus.
Hij vond het jammer dat Heraclitus verloren was gegaan voor de mens.
Matth. 18:11: “Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te behouden”.
Dat is een belangrijk vers dat in de nieuwe bijbelvertaling zelfs verdwenen is. Kan je nagaan!
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+18&id18=1&pos=0&l=nl&set=10
Andere handschriften hebben een extra vers: ‘[11] De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’

Pontius Pilatus was een scepticus.
Johannes 18
33 Nu ging Pilatus het pretorium weer in. Hij liet Jezus bij zich komen en vroeg hem: ‘Bent u de koning van de Joden?’ 34 Jezus antwoordde: ‘Vraagt u dit uit uzelf of hebben anderen dit over mij gezegd?’ 35 ‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben u aan mij uitgeleverd – wat hebt u gedaan?’ 36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’ 37 Pilatus zei: ‘U bent dus koning?’ ‘U zegt dat ik koning ben,’ zei Jezus. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’ 38 Hierop zei Pilatus: ‘Maar wat is waarheid?’
Na deze woorden ging hij weer naar de Joden buiten. ‘Ik heb geen schuld in hem gevonden,’ zei hij.

Pontius Pilatus was een scepticus en hij herkende in Jezus Christus een scepticus.
"Ik heb geen schuld in hem gevonden."
Als hij zegt "Ecce homo" bedoelt hij: Ziehier het ideaalbeeld van de mens.
En de ideale mens is een koning, een edel mens.
Jezus Christus was voor Pilatus een edel mens.

Johannes 19
19 Pilatus had een inscriptie laten maken die op het kruis bevestigd werd. Er stond op ‘Jezus uit Nazaret, koning van de Joden’. 20 Het stond er in het Hebreeuws, het Latijn en het Grieks, en omdat de plek waar Jezus gekruisigd werd dicht bij de stad lag, werd deze inscriptie door veel Joden gelezen. 21 De hogepriesters van de Joden zeiden tegen Pilatus: ‘U moet niet “koning van de Joden” schrijven, maar “Deze man heeft beweerd: Ik ben de koning van de Joden”.’ 22 ‘Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven,’ was het antwoord van Pilatus.

Ik neem mijn woorden niet terug, zegt Pilatus, Hij is een koning.

HOCUS POCUS PAS

In de geloofsbelijdenis van Nicea komt de zin voor "die onder Pontius Pilatus geleden heeft en gestorven is". Tot enkele decennnia geleden hoorden alle rooms-katholieke kerkgangers deze tekst in het Latijn voorbij komen: "Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, passus et sepultus est". Deze woorden werden, gecombineerd met de woorden "Hoc est corpus" ("Dit is het lichaam") in de volksmond verbasterd tot "hocus pocus pilatus pas", woorden die aanvankelijk waarschijnlijk magisch klonken, maar nu meestal te horen zijn bij goochelaars.http://nl.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilatus


De vraag is altijd "wat is een goochelaar"?
Ben ik een goochelaar?
Of is het magie?


Wat "gelooft" u ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten