dinsdag 27 maart 2012

Isabelle Stengers.



Op 30 maart organiseren wetenschappers een Slow Science Workshop aan de VUB. Eén van de sprekers is Isabelle Stengers. Hieronder vindt u een eerdere lezing van Stengers over de noodzaak aan een andere wetenschap. Deze lezing verschijnt ook in het volgende nummer van Oikos.
DeWereldMorgen.be -
 
Als eerste wil ik iedereen bedanken voor hun vertrouwen, vooral gezien het feit dat ze, toen ze mij benoemden, waarschijnlijk wisten dat ik soms nogal een onruststoker ben. Men zou zelfs kunnen zeggen dat ik mijn verplichting tot vrij denken en het motto van uw universiteit, scientia vincere tenebras [door wetenschap de duisternis overwinnen, red.], iets te serieus neem. Dit motto is voor mij erg veeleisend, aangezien het inhoudt dat we nooit ophouden om zowel de wetenschap als de duisternis die erdoor verslagen kan worden, in vraag te stellen. Het betekent ook dat we de manier waarop we de duisternis gewoonlijk benoemen en aan de kaak stellen in vraag stellen: is dit niet een statische en al te geruststellende oppositie tussen licht en duisternis? Het als vanzelfsprekend zien van deze oppositie zou wel eens een deel van het probleem kunnen zijn.

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/03/27/een-andere-wetenschap-mogelijk-een-pleidooi-voor-slow-science

"Het betekent ook dat we de manier waarop we de duisternis gewoonlijk benoemen en aan de kaak stellen in vraag stellen: is dit niet een statische en al te geruststellende oppositie tussen licht en duisternis? Het als vanzelfsprekend zien van deze oppositie zou wel eens een deel van het probleem kunnen zijn."

Ik geraak nooit verder dan de mooie eerste paragraaf van dit artikel.
Maar ik ben dan ook een trage.
Een valse trage.
Hier in mijn veilige haven gutst het eruit.

Een valse trage.
En een leugenaar bovendien.
Dit staat onderaan het artikel.

"Isabelle Stengers is een zeer eigentijdse filosofe, maar bovenal een filosofe die zich volop rekenschap geeft van het feit dat theorieën nooit neutraal zijn, en diagnoses nooit onschuldig. Ver van het relativisme van diegenen voor wie alle kennis betrekkelijk is en niets het verschil maakt, nodigt Stengers ons uit om haar liefde voor de wetenschappen, en haar liefde voor praktijken van die wetenschap te delen, zonder zelfingenomenheid noch dogmatiek, zonder luiheid noch pretentie."

Zelfingenomen als ik ben zou ik hier zeer snel de vinger op de wond kunnen leggen maar ik ben te lui.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten