dinsdag 30 augustus 2011

Victor Hoppe

“Wim Helsen” was mijn testament. Ik ging er voor de zesendertigste keer, ik heb het geteld, mee stoppen.
Ik was dood en “Wim Helsen” was mijn testament.
Uitgerekend op dat moment lees ik “De engelenmaker” van Stefan Brijs.
“Victor Hoppe” is mijn verrijzenis, mijn zesendertigste verrijzenis. Het wordt zo langzamerhand wat gewoontjes, zo’n verrijzenis.
Het was een teken dat ik net nu deze fantastische roman moest lezen. Een teken om verder te gaan.

Lees of herlees “De engelenmaker” van Stefan Brijs. Een boek lezen is een boek schrijven, en als u dit boek leest na het doornemen van mijn schrijverij (het toepasselijke rijmwoord schrijft u er inmiddels ook zelf bij), dan leest u het boek anders dan anderen, anders dan  laten we zeggen Stefan Brijs!

“God had de mens gemaakt en de mens had God gemaakt, daar kwam het eigenlijk op neer. Het ene hield het andere in en het andere sloot het ene niet uit. Het was zo ontzettend simpel, even simpel als elke uitleg van Victor. Het deed Rex denken aan de slang die in zijn eigen staart bijt en zo steeds meer van zichzelf opeet tot er uiteindelijk niets van overblijft. Logischerwijs klopte het, maar praktisch gezien was het onmogelijk. In de lessen genetica gebruikte hij dit voorbeeld om het verschil tussen religie en wetenschap aan te tonen. Voor de religie was er geen bewijs nodig, voor de wetenschap telde alleen het bewijs. Hijzelf had religie en wetenschap altijd gescheiden gezien. Daartussen bevond zich een onoverbrugbare kloof. Maar bij Victor was het dus duidelijk anders. Voor hem was er blijkbaar geen kloof, of misschien wel, maar dan bevond hij zich op een brug eroverheen. Dat verklaarde ook zijn manier van doen en vooral zijn manier van denken.”
“De engelenmaker”.

“Zijn” of  “Worden”?
Er is geen kloof.
Is het dan “Zijn” of “Worden”?

Als er geen “Zijn” is, dan is Victor Hoppe een God in het diepst van zijn gedachten.
Als… dan…
Victor Hoppe maakt het onderscheid tussen goed en kwaad.
Alleen…
Alleen…
Alleen…

Alleen is er geen brug!
HA!

Je kan drijven of kopje onder gaan.
Victor Hoppe gaat kopje onder, Victor Hoppe gaat heel diep kopje onder.

Zal ik u nog eens een geheim verklappen, dat was lang geleden.
Ik heb het medische dossier van Victor Hoppe kunnen inkijken.
En wat blijkt?
Victor Hoppe is een kloon van Stefan Brijs!
Ik kan dat bewijzen. Ik heb namelijk dezelfde genetische afwijking bij beiden teruggevonden.

http://stefanbrijs.be/index.php/boeken/de_engelenmaker/tzumprijs

Helsen (een teken!) heeft geen zuiver geweten.

Stefan Brijs gaat kopje onder.
Ik vermoed wel dat hij, in tegenstelling tot zijn kloon, proestend weer boven water komt.

Blijven drijven lijkt mij veiliger.
Ik ben niet zo'n durver.




1 opmerking:

  1. Volgens mij is Stefan Brijs eveneens een kloon van Victor Hoppe.

    Ah ja, als God de mens heeft geschapen en de mens God heeft geschapen dan is het ene ook een kloon van het andere en het andere ook een kloon van het ene.

    Logisch, toch?


    Oh ja...

    Ik heb het boek vandaag uitgelezen en heb het sowieso anders gelezen dan anderen...
    Zelfs Stefan Brijs zal er elke keer iets anders in ontdekken of iets anders bij ervaren want ook hij wordt steeds bijgestuurd vanuit ons aller kloon-centrum...

    ook dit lijkt mij de logica zelve, toch?

    Wacht maar tot we de originele versie van onszelve tegenkomen.... we gaan allemaal op zijn minst extra naar adem happen of onze adem ineens inhouden of zelfs flauw vallen.... zeker weten dat het een gigantisch shock-effect zal geven ;-)

    Fijne tijdzone-reis nog in onze gezamenlijke hoog lucide droom!

    BeantwoordenVerwijderen